En wanneer voor u een opwindend karretje ?
Door: Geert Muylaert
Ze werden meestal gemaakt uit hout. Er waren verschillende modellen zoals de ?Flyer? bijgenaamd de ?Red Bug? (geproduceerd van 1919 ? 1923).
Autofreaks met een hart vol nostalgie bouwen nu zelf auto?s met een beperkte cilinderinhoud en gewicht, waarmee echte races worden gereden. De eenzitters uit hout hebben een maximum gewicht van 115 kilo en een 200 cc motor met een maximaal vermogen van 6,5 PK.
Deze karretjes hun vermogen is 10 MAAL MINDER dan hetgeen de kleinste auto?s vandaag onder de motorkap hebben steken. Het verbruik is dan ook navenant ! Door het beperkt gewicht kan men gebruik maken van motorfietswielen. Dit levert een aanzienlijke energiebesparing op want in tegenstelling tot F1 auto?s met hun brede banden? : hoe dunner de banden, hoe kleiner de rolweerstand en hoe minder het verbruik !
Beste Croesusvolgelingen, waarom worden dergelijke auto?s niet opnieuw geproduceerd ? I.p.v. een koetswerk uit hout zou er uiteraard een veiligheidskooi uit composiet materialen kunnen gemaakt worden om net zoals in de F1 bij een crash niet zwaar gewond te raken. Voor pakweg de prijs van een zware moto moet dit toch professioneel kunnen gemaakt worden ? Rijplezier en bekijks is alvast gegarandeerd !
Gepubliceerd: 4 augustus 2010 in Wetenschap & Technologie.
Reacties
8 reacties.Reactie door Fikkie - 4 augustus 2010 om 18:47
En ik tel weer niet mee, zoals gewoonlijk. Al eens gedacht waar dat ik moet zitten? Zal wel weer de bedoeling zijn om er achter aan te hollen.
Reactie door Cyriel Dentich - 4 augustus 2010 om 18:50
Fikkie,
den noagel op de kop. Een beetje lopen …
Reactie door Geert Muylaert - 4 augustus 2010 om 18:54
Reactie door Fikkie - 4 augustus 2010 om 18:56
gggrrrrrrr woef gggrrrrr. Ik heb al grotere banden stukgebeten…
Reactie door Luc lcdnlf - 4 augustus 2010 om 20:59
Zelfs al zouden ze zo’n karretje maken naar huidige normen, wie zou er vandaag willen mee rijden?
Ik woon vlak bij een opleidingscentrum voor ambtenaren en heb beginnende ambtenaren gezien, die dus 1000 euro of bijna 1000 euro in de maand verdienen, met een voertuig waar je U tegen kan zeggen. Liefst glanzend zwart met rood of wit interieur, opvallende velgen en verbrede banden.
Ik kan het niet laten dan meewarig met mijn hoofd te schudden. Straks is hun machine niets meer waard, want straks kan niemand nog de brandstofprijs betalen, maar nu moet de auto nog altijd groot, groter, grootst zijn.
Reactie door Vincent - 7 augustus 2010 om 15:35
Dan gaan de huizenprijzen … ZAKKEN !!!
Vastgoed is dus g??n goede investering voor de toekomst …
Reactie door J.Hommeles - 4 augustus 2010 om 16:27
Zelfs het karretje van Heer Bommel zou er niet tussen misstaan !